Menu
Понедельник, 02 Декабрь 2019 14:09

Електронний квиток у Вінниці: запрацював у трамваях. Як це працює

781
(1 Голосовать)

З другого грудня у трамваях Вінниці розпочали запуск системи електронного квитка для оплати проїзду.

І хоча система почала працювати, але спеціальні персоніфіковані картки отримали ще не всі вінничани, тому декілька місяців у транспорті ще працюватимуть кондуктори та існуватиме можливість оплати проїзду за допомогою СМС та QR-кодів.

Сьогодні, другого грудня, у вінницьких трамваях запрацювала система е-квитка, яка є складовою Муніципальної картки вінничанина. Показати, як діє квиток та пояснити всі нюанси впровадження представники підприємства “Вінницякартсервіс” вирішили безпосередньо у транспорті.

Загалом планується три стадії впровадження проекту. Наразі триває лише перший, який передбачає запуск системи у 100 трамваях, організацію замовлення та поповнення карток, запровадження служби контролю та облаштування торгової мережі, де можна буде придбати картки.

Сьогодні неперсоніфіковані картки вже з’явились у продажу у 42 кіосках “Преса”, які зазвичай розташовані неподалік зупинок громадського транспорту. Поповнити їх для оплати проїзду можна як на сайті “Вінницякартсервіс”, так і в самих кіосках. Крім того, досі за проїзд можна розраховуватись готівкою у водія чи кондукторів, відправити СМС або відсканувати QR-код, приклавши банківську картку або телефон з підтримкою NFC до валідатора.

– Сьогодні ми починаємо впроваджувати електронну картку на громадському транспорті. Поки що це лише трамваї, до кінця року будуть тролейбуси та автобуси, а з січня 2020 року буде ще й маршрутне таксі, — розповів міський голова Сергій Моргунов. – Головне, що це один із перших елементів муніципальної картки  вінничанина — загального вінницького електронного сервісу, який буде з роками наповнюватися новими цікавими напрямками.

До речі, наразі Вінниця може стати єдиним містом, де електронна система оплати за проїзд з’явиться не лише в муніципальному транспорті, а й у маршрутних таксі.

У “Вінницякартсервіс” зазначають, що до кінця року видадуть персоніфіковані картки тим вінничанам, які замовили їх до листопада.

– Сьогодні ми бачимо, що перший етап проекту вже впроваджено і система повноцінно працює на всіх трамваях міста. Ми сподіваємось, що решта муніципального транспорту долучиться до системи найближчим часом. Головна мета цього проекту — надати вінничанам та гостям міста можливість зручніше користуватися міським транспортом, швидко оплачувати за проїзд, відчути переваги нової сучасної системи, — розповів представник Європейського банку реконструкції та розвитку Михайло Стрельніков.

ЯК ПРАЦЮЄ КАРТКА

Щоб оплатити проїзд за допомогою електронної картки, її необхідно просто прикласти до позначки на валідаторі й за декілька секунд на екрані з’явиться зелена позначка, яка означає здійснення оплати проїзду.

До речі, така ж система й для пільговиків, ось тільки з їхніх карток знімаються не гроші, а поїздки. Щодо пільговиків, які приїжджають до Вінниці з інших міст і не мають картки вінничанина — їм буде достатньо лише показати контролерам посвідчення, яке надає право безоплатного проїзду. За словами представників “Вінницякартсервіс”, на сьогодні пільгові категорії населення, які отримали картки щодня фіксують по 600-800 поїздок у трамваях.

Якщо необхідно заплатити за багаж чи ще одного пасажира — картку необхідно знову прикласти та натиснути на відповідну кнопку знизу, а якщо просто повторно прикласти картку до валідатора після здійснення оплати — екран покаже лише стан рахунку і несанкціонованого списання коштів не буде.

Наразі в секунду проходить одна транзакція, але у “Вінницякартсервіс” найближчим часом планують зменшити цей час, щоб вінничани могли комфортно користуватись валідаторами у час пік.

– Протягом минулого тижня ми тестували банківські картки й люди вже випробовували наші валідатори та було дуже багато оплат карткою, а в людей посписувало по три чи по п’ять поїздок. Тому ми тимчасово зробили так, що коли перший раз прикласти банківську картку — списуються кошти, а потім меню покаже що інтервал пред’явлення картки становить 10 хвилин. Це було зроблено для того, щоб люди не прикладали картку багато разів і в них не списували гроші, — розповіла очільниця “Вінницякартсервіс” Катерина Бабіна. – Ми тимчасово поставили такі обмеження, лише для зручності на час навчання, бо до нас було дуже багато звернень.

До речі, відомо, що протягом перших 30 хвилин існує можливість безоплатно пересісти на інший транспорт, однак у другому транспорті все одно варто зареєструвати картку через валідатор, щоб пересадка зафіксувалась і пасажир уникнув непорозумінь із контролерами.

– Хочу зауважити, що не вся подорож 30 хвилин, а протягом перших 30 хвилин можливо здійснити пересадку, — пояснює Катерина Бабіна. – Як це відбувається: я сіла на кінцевій у трамвай, привалідувала картку, наприклад, о 10:15, проїхала три зупинки, забігла в магазин, пройшло 25 хвилин, сідаю в наступний трамвай, прикладаю картку і ще не пройшло 30 хвилин, тому на табло з’являється повідомлення, що здійснена пересадка і друга оплата не відбувається.

Наразі пересадка можлива лише у трамваях, оскільки в тролейбусах та автобусах система ще не запрацювала.

Через певний час до трамвая зайшли контролери. Під час перевірки валідатори блокуються, а контролери спеціальним пристроєм перевіряють оплату проїзду через е-картки.

Щодо звичайних паперових проїзних квитків, то вони ще існуватимуть орієнтовно до березня 2020-го року, поки триватиме перехідний період на систему електронних квитків. Пізніше буде можливість купувати проїзні, які “зберігатимуться” на муніципальних картках.

Як пояснила Катерина Бабіна, валідатор в першу чергу зніматиме поїздки з проїзного, а лише після того, як всі поїздки будуть використані, почне знімати гроші з самої картки. Додамо, що якщо нині проїзні дійсні протягом календарного місяця, то в майбутньому вони діятимуть 30 днів, незалежно від дня продажу, наприклад, з 15 грудня по 15 січня. При цьому ціна на проїзні не змінюється.

– Є певні питання від громадян як це працює, є певні претензії — це нормально. Коли ми запускали такі проекти у Лондоні, Ванкувері чи Мілані, а зараз саме ці технології працюють у Вінниці, ми там також зіткнулися з такими ж нерозуміннями, претензіями та питаннями. Буде проводитись роз’яснювальна робота і люди, я впевнений, переконаються наскільки це зручно. І також це дуже ефективна система, яка надасть прозорість обліку — розповів старший директор та голова департаменту стратегічного партнерства з фінтех-компаніями, VISA CISSEE Євген Лісняк.

НАСТУПНІ ЕТАПИ

До кінця року з’явиться спеціальний мобільний додаток. Він працюватиме на системах iOS та Android і надасть можливість підв’язати до нього картку вінничанина (персоніфіковану та неперсоніфіковану), а також банківську. Цей додаток покаже всю статистику проїзду по маршрутах та оплатах.  В майбутньому по місту також з’явиться до 500 точок поповнення карток.

– Перелік кіосків “Преса” сьогодні з’явиться на нашому сайті, щоб люди бачили, де взагалі вони є, — розповіла Катерина Бабіна. – В будь-якому разі будемо залучати, наприклад “Укрпошту”, яка хоче приєднатись та здійснювати поповнення карток. Для нас важлива фіскалізація, тому ми намагаємось працювати з тими, у кого є касові апарати, тому що ми виходимо на прозорість.

Все ж, якщо на якійсь зупинці не буде кіоску, то ми будемо залучати й ФОПів, але максимально покриватимемо всю мережу. В місті вже також є автомати EasyPay, iPAy і всі ці автомати самообслуговування, де всі можуть поповнити мобільні рахунки та заплатити за послуги. Тому там також з’явиться наше віконечко “карта вінничанина”. Там можна буде ввести номер картки й поповнити її.

До речі, щодо кіосків “Преса”, то придбати картку там можна без комісії. У кіоску на Барському шосе, куди ми приїхали близько 12 години, розповіли, що наразі вінничани ще не цікавились можливістю придбати картку.

– Плануються такі інформаційні центри на вокзалах: тобто, якщо турист туди приїжджає, він одразу може побачити інформаційний кіоск, де можна придбати картки. Думаю, з січня наступного року займемося обладнанням самих цих інформаційних центрів, щоб їх було візуально видно, тому що на кіосках “Преса” є просто наліпки, що тут можна поповнити картку.

На великих транспортних розв’язках, на вокзалах, планується помітніша інформація, яка сповіщатиме, що тут розташований інформаційний центр, — розповіла речниця “Вінницякартсервіс” Вероніка Савчук. – Також планується у Вінниці створити туристичний хаб і також через нього можна буде отримувати гостьову картку. У нас є туристична карта вінничанина, вона ще в розробці. Її плануємо запровадити спільно з представниками ресторанного і готельного бізнесу. Вони хочуть використовувати цю картку також як і ключ в готель і тому подібне. Тому, туристичні картки, можливо, будемо розповсюджувати й там.

Незабаром також до системи е-квитка приєднають 167 тролейбусів та 66 муніципальних автобусів. Запровадять проїзний на 130 поїздок та безлімітний. З січня 2020-го року система запрацює в маршрутках міста, а у Вінниці встановлять 50 табло, на яких буде показано трафік руху транспорту. До того часу також планують вдосконалити мобільний додаток, щоб з його допомогою можна було планувати маршрут, візуалізувати транспорт та прогнозувати час прибуття на зупинку.

Джерело: Vezha

Для того, что бы оставить отзыв, Вам необходимо Войти или Зарегистрироваться
Регистрация не займет более одной минуты, а так же Вы сможете авторизироваться с помощью соц. сетей